KUIDAS SAADA TAVALISEST JUHIST OMA TÖÖTAJATE TÕELISEKS INSPIREERIJAKS? OSA 2

Eelmises artiklis kirjutasin sellest, kui oluline on töötajate sundimise ja nendele meelejärgi olemise asemel neid inspireerima hakata. Kuidas seda aga siis praktikas ikkagi teha?

KASVA JUHIST INSPIRAATORIKS

Kui sa panustad juhina ainult töötajate positiivsete emotsioonide peale ja püüad kõiges oma töötajatele meele järele olla, lood sa mugavustsooni, mitte inspiratsiooni. Kindlasti on mingi hulk töötajaid sellise juhtimisega väga rahul, aga usutavasti ei ole olukorraga rahul sinu enda juht, ega ka enda arengust huvitatud töötajad.

Kui sa panustad juhina eelkõige töötajate õpetamise (sundimise) peale, võid sa tunduda liialt autokraatse juhina, mille tulemusena su enda juht küll teatud piirini sinuga üsna rahul võib olla (sest ta ei tea, mis meeskonnas tegelikult toimub), aga nii võid sa luua töötajatele ärevustsooni, mitte inspiratsiooni. Ja halvemal juhul ei jää sa ilma ainult oma arengust huvitatud töötajatest, vaid esimesel võimalusel teevad sääred kõik sinu töötajad.

Kui sa panustad juhina aga töötajate inspireerimise peale, lood sa turvalise keskkonna, kus inimesed tahavad endast parima anda. Miks?

Sest meile lihtsalt meeldib oma eluga hakkama saada. Või sulle ei meeldi? Kas sulle meeldib olla ebaõnnestunud isa, ema, abikaasa, poeg, tütar, sõber, töötaja, töökaaslane – inimene, kes ei saa oma eluga hakkama? Ma kahtlen selles!

Meile kõikidele meeldib oma eluga hakkama saada, ja eluga edasi liikuda. Ja kuskil me peame ka endale leiba teenima. Ning kui leiva teenimise protsess raha kõrval meid ka muul viisil rõõmustab, saamegi kontakti inspiratsiooniga. Mis need muud asjad aga olla võivad?

Eelkõige proovi oma töötajaid inspireerida nende 5 teguri kaudu:

1) Inimesed inspireerivad teised inimesed. Kui sa seisad oma meeskonnas tugeva meeskonnavaimu ja kultuuri eest, inspireerid sa sellega oma töötajaid.

2) Tegutsemisvabadus inspireerib inimesi. Kui sa annad oma töötajatele optimaalselt tegutsemis- ja otsustamisvabadust, inspireerid proovima uusi asju ning muuhulgas paned nad end ka tähtsana tundma (tunne, et neid usaldatakse), mis kasvatab nende inspiratsiooni veelgi.

3) Õppimine inspireerib inimesi. Mõnele juhile võib tunduda see vale, aga tõepoolest meeldib kõikidele inimestele uusi asju õppida. Põhjus, miks see alati töö juures välja ei paista, on selles, et taaskord püütakse nendele „õpetada“ asju, mis neid tegelikult väga ei huvita.

Seetõttu tasub proovida läheneda läbi eduelamuse – saades piisavalt tunnustust asjade eest, mida inimene hästi teeb, ja kuuldes turvaliselt asjadest, mida saab veel paremini teha, tekib inimesel huvi enda arendamise vastu. Teekond muutub nendele inspireerivaks.

4) Tunne, et ma tähendan kellelegi midagi, inspireerib inimesi. Üldjuhul räägitakse töö tähendusest maailma parandamise kontekstis. Aga sinu meeskonnas võib olla inimesi, keda ei huvita maailma parandamine – nad soovivad end lihtsalt kellegi jaoks vajalikuna tunda. Märka oma inimesi, ja ütle nendele välja, et nende siin töötamine tähendab sulle palju – just see inspireerib neid!

5) Vooseisund inspireerib inimesi. Igavat tööd ei viitsi keegi teha. Mõned ametikohad ja töölõigud on aga paratamatult veidi igavamad kui teised. Kuidas aga muuta neid inspireerivamaks? Üheks võimaluseks on teadvustada endale vooseisundit, mida me kõik hästi teame, sageli ka tööalaselt.

Vooseisund on seisund, kus meie mõtted peatuvad, aeg peatub ja me oleme 100% haaratud mingist tegevusest. Sageli kogeme seda tööväliselt näiteks oma hobidega tegeldes. Tihti ka aga töö juures kindlate tööülesannete läbi, või lihtsalt päevadel, kui on mingi jama, mis tuleb päeva lõpuks lahendada. Miks nii? Sest siis on sul kindel eesmärk, millele pühenduda, sul on kontroll protsessi üle, ning sa näed tulemust. Just need 3 on vooseisundi tekkimise eelduseks.

Paljud juhid püüavad neid 3 tegurit arvesse võttes kogu oma meeskonna töökogemust disainida ümber viisil, mis töötajatele rohkem voogu pakuks, ja seeläbi neid ka rohkem inspireeriks. Kas oled seda proovinud?

PS. Kirjutan vooseisundi kogemusest ja selle pakkumisest töötajatele artiklis järgmisel teisipäeval.

Kaido Pajumaa, juhtide ja meeskondade koolitaja

www.motivaator.ee