Spetsialistist juhiks: kuidas murda välja “spetsialistilõksust”?
Kas oled vahel märganud, et sinu juhi-elu koosneb rohkem spetsialisti tööst kui inimeste juhtimisest? Või tunned mõnda kolleegi, kes on küll juhi ametinimetusega, aga jätkuvalt käitub spetsialistina?
Selline olukord on tegelikult väga tavaline. Statistika näitab, et koguni 95% tänastest juhtidest on kasvanud välja spetsialistidest. See tähendab, et paljud on lihtsalt “spetsialistilõksu” sattunud – ollakse küll juhi rollis, aga käitutakse sageli jätkuvalt nagu spetsialist.
Miks see nii on?
Selleks on tüüpiliselt kolm põhjust:
- Huvi fookus – Juhtidel on huvi valdkonnas edu saavutamise ja enese arendamise vastu, aga pole piisavalt huvi inimestega tegelemise vastu.
- Vähene tugi – Juhid ei saa piisavalt tuge, mentorlust ja väljaõpet pärast juhiks saamist, mistõttu hakkavadki domineerima need oskused ja isiksuse omadused, mis tõid edu spetsialistina.
- Tuttavad tööriistad – Juhil on olemas palju meetodeid, mis tõid talle edu spetsialistina. Aga samade meetodite kasutamine juhina surubki nad spetsialistilõksu.
Näiteks kasutab turunduse valdkonna juht spetsialistina selliseid tööriistu nagu SEO, veebidisain, sisuturundus jms. Aga kui ta saab juhiks, siis sageli ei tea, et on olemas sama konkreetsed tööriistad ka inimeste juhtimiseks.
Meetodid, mis toovad juhtimises edu
Nii nagu spetsialistina toob meile edu vastavate meetodite kasutamine (näiteks ajaplaneerimise süsteemid, produktiivsuse tõstmise tehnikad), toob ka liidri rollis meile edu konkreetsete meetodite kasutamine:
➢ Meetodid motiveerimiseks – Kuidas luua inspireeriv visioon ja seada eesmärke, mis paneksid inimesed tegutsema?
➢ Meetodid tagasisidestamiseks – Kuidas anda konstruktiivset tagasisidet, mis aitaks inimestel areneda ja kasvada?
➢ Meetodid tiimi võimestamiseks – Kuidas delegeerida vastutust ja luua usaldust, et tiim saaks iseseisvalt tegutseda?
➢ Meetodid suhete arendamiseks – Kuidas luua tugevaid ja usaldusväärseid suhteid oma meeskonnaliikmetega?
➢ Meetodid konfliktide lahendamiseks – Kuidas tulla toime keeruliste olukordadega ja leida lahendusi, mis sobivad kõigile?
Kuidas “spetsialistilõksust” välja saada?
Kõige tähtsam on enda jaoks teadvustada, et juhi roll eeldab teistsugust lähenemist kui spetsialisti roll. See tähendab oma mõtteviisi muutmist.
Üks juht ütles mulle hiljuti nii: “Ma sain aru, et minu edu juhina ei sõltu enam sellest, kui hea ma olen oma valdkonnas. See sõltub sellest, kui hästi ma suudan oma meeskonda inspireerida ja arendada.”
See ongi võtmeküsimus – kas oled valmis oma fookuse viima valdkonnalt inimestele? Kas oled valmis sama palju energiat panustama oma juhtimisoskuste arendamisse kui oled panustanud oma spetsialisti oskustesse?
Kui vastus on “jah”, siis on aeg astuda konkreetseid samme oma juhtimisoskuste arendamiseks:
- Võta aega eneserefleksiooniks – Analüüsi ausalt oma tugevusi ja arengukohti juhina. Küsi endalt, millised spetsialisti harjumused võivad takistada sul saamast heaks juhiks.
- Koosta isiklik arenguplaan – Sea endale konkreetsed eesmärgid juhtimisoskuste arendamiseks. Näiteks võid otsustada, et osaled sel aastal kahel juhtimiskoolitusel või loed iga kuu ühe juhtimisalase raamatu.
- Praktiseeri uusi oskusi teadlikult – Otsi võimalusi uute juhtimismeetodite rakendamiseks oma igapäevatöös. Näiteks proovi anda iga nädal vähemalt ühele meeskonnaliikmele sisukat tagasisidet.
- Küsi tagasisidet oma meeskonnalt – Uuri regulaarselt oma meeskonnalt, kuidas nad sinu juhtimist tajuvad. Näiteks võid korraldada anonüümse küsitluse või paluda 360-kraadi tagasisidet.
- Leia mentor või coach – Otsi kogenud juht, kes saab olla sulle mentoriks või palka juhtimisoskuste arendamise coach. Nende tugi ja nõuanded võivad olla hindamatu väärtusega.
- Ära unusta iseennast – Juhi töö on pingeline, seega ära unusta hoolitseda oma vaimse ja füüsilise heaolu eest. Leia viise, kuidas maandada stressi ja taastada energiat.
Spetsialistist juhiks kasvamine on pidev protsess. See nõuab pühendumust, kannatlikkust ja järjepidevust. Aga iga samm, mille astud oma juhtimisoskuste arendamiseks, viib sind lähemale suurepäraseks juhiks saamisele.
Kokkuvõtteks
Spetsialistist juhiks kasvamine ei ole kerge tee. See nõuab enda mugavustsoonist välja tulemist ja uute oskuste omandamist. Aga kui suudad sama meisterlikkusega juhtida inimesi nagu oma valdkonda, avanevad sulle hoopis uued võimalused.
Nagu ütles Jack Welch, üks 20. sajandi edukamaid juhte: “Enne kui saad olla hea juht, pead olema hea inimeste inimene. Miski ei asenda seda.”
Küsimused mõtisklemiseks juhile
- Kas tunned, et veedad rohkem aega oma erialaste ülesannete kui inimeste juhtimisega? Miks see nii võib olla?
- Milliseid meetodeid kasutad hetkel inimeste motiveerimiseks ja arendamiseks? Kas need on sama konkreetsed ja tõhusad kui sinu erialased tööriistad?
- Mis on üks samm, mida saad juba täna astuda, et hakata arendama oma juhtimisoskusi sama pühendunult nagu oled arendanud oma erialaseid oskusi?
Kaido Pajumaa, juhtide ja meeskondade koolitaja