“Usalda, aga kontrolli” ei tööta enam! Uus juhi mantra peaks olema: “Selgita (ootusi), usalda (teostust) ja toeta (protsessi)!”

“Ma kontrollin kõike kolm korda, aga asjad ikka ei toimi,” on paljud juhid mulle aastate jooksul oma muret kurtnud. “Töötajad ootavad mu heakskiitu iga väikseima otsuse puhul. Ma olen muutunud justkui pudelikaelaks oma meeskonnas, sest ma lihtsalt ei jõua selle kõigega nii operatiivselt tegeleda.”

Sellised tunnistused paljastavad paljude juhtide jaoks valusa tõe – vana hea “Usalda, aga kontrolli!” mudel on tänapäeva kiires töömaailmas aegunud ja kahjulik. Aga mis oleks selle asenduseks?

Gallup’i 2023. aasta uuring näitab, et 70% töötajatest tunneb end mikromanageerituna. Samal ajal kurdavad 82% juhtidest, et neil pole aega strateegiliste küsimustega tegeleda.

Kas märkad mustrit? Me oleme kinni jäänud kontrolli-usalduse lõksu, mis väsitab kõiki osapooli.

Miks vanaaegne kontrollimine sind juhi ja äri edust tagasi hoiab

“Usalda, aga kontrolli” kõlab teoreetiliselt mõistlikuna. Praktikas tähendab see aga sageli topelttööd – töötaja teeb, juht kontrollib üle. See mudel võis toimida 30 aastat tagasi tehases, kus tööprotsessid olid lihtsad ja ennustatavad. Tänapäeva teadmistöös on see lähenemine nagu püüaks sa juhtida autot pidevalt pidurit vajutades.

Üks IT-ettevõtte arendusjuht rääkis mulle oma kogemusest: “Meie koodiülevaatused muutusid nii põhjalikuks, et arendajad hakkasid kartma koodi kirjutada. Nad teadsid, et iga rida läheb luubi alla. Innovatsioon kadus täielikult.”

Jah, liigne kontrollimine loob hirmu. Hirm tapab loovuse. Loovuse puudumine viib stagnatsiooni. See on surmaspiraal, mida paljud Eesti ettevõtted praegu kogevad.

Aga mis on alternatiiv? Kas lihtsalt loobuda igasugusest järelevalvest ja loota parimat? Muidugi mitte. Lahendus peitub hoopis teistsuguses lähenemises – kolmeosalises mudelis, mis annab sulle parema tulemuse väiksema pingutusega.

Selgitamise võlu: miks ootuste kristallselgus muudab mängu

Kõige sagedasem viga, mida juhid teevad? Nad eeldavad, et töötajad “saavad aru” nende ootustest. See on nagu ootaksid, et keegi loeks su mõtteid.

“Tee see projekt ära,” ütleb juht. Töötaja mõtleb: “Mis tähendab ‘ära’? Millal? Kui põhjalikult? Mis standardite järgi?” Kuna ta ei taha rumalana näida, hakkab ta oletama. Ja oletused viivad peaaegu alati valede tulemusteni.

Selgitamine tähendab konkreetsust. Mitte “tee hästi”, vaid:

Üks Tartus tegutsev teenindusettevõtte juht jagas oma edukat praktikat nii: “Ma hakkasin kirjutama iga projekti jaoks üheleheküljelise briifi. Seal on kõik oluline kirjas. Töötajate küsimused vähenesid 80%. Ja mis kõige olulisem, ka tulemuste kvaliteet paranes märgatavalt.”

Selgitamine ei ole ühekordne tegevus. See on pidev protsess. Aga kui sa investeerid aega alguses, säästab see sulle hiljem tunde kontrollimisest ja parandamisest.

Usaldamine teostuses: kuidas autonoomia loob vastutust

Kui ootused on selged, tuleb kõige raskem osa – päriselt usaldada. Mitte “usaldan, aga kontrollin”, vaid “usaldan teatud perioodi”.

See tähendab, et sa annad inimestele ruumi ise otsustada, kuidas eesmärgini jõuda. Sa ei dikteeri iga sammu. Sa ei nõua igapäevaseid raporteid. Sa lihtsalt usaldad, et nad leiavad tee.

“Aga mis siis, kui nad teevad vigu?” küsid sa. Jah, nad teevad vigu. Nagu ka sina omal ajal tegid. Küsimus pole vigade vältimises, vaid õppimises.

Stanford’i ülikooli professor Carol Dweck’i uuringud näitavad, et inimesed, kellele antakse autonoomiat koos selge vastutusega, saavutavad 23% paremaid tulemusi kui need, keda pidevalt kontrollitakse. Miks?

Sest autonoomia aktiveerib ajus sisemise motivatsiooni keskused. Inimene hakkab tundma, et see on “tema projekt”, mitte lihtsalt ülemuse käsk.

Praktikas tähendab usaldamine teostuses näiteks seda:

Toetamise uus paradigma: kuidas olla kõrval, mitte “seljas”

Toetamine ei tähenda pidevat jälgimist. See tähendab kättesaadavust. Vahe on suur.

Mikromanageeriv juht küsib: “Kuidas läheb? Kas juba teed? Millal valmis saab?”

Toetav juht ütleb: “Kui sul on vaja abi või tekivad küsimused, olen olemas.”

Üks finantssektori keskastmejuht kirjeldas oma üleminekut nii: “Varem käisin iga päev igaks juhuks töötajate laua juures vaatamas, mida nad teevad. Nüüd teen kord nädalas 15-minutilise check-in’i. Küsin kolm küsimust: Mis hästi läheb? Kus on takistused? Kuidas saan aidata?

Tulemus? Meie meeskonna produktiivsus on tõusnud peaaegu poole võrra.”

Toetamine on ka emotsionaalne. Kui asjad lähevad valesti (ja nad lähevad), siis toetav juht ei otsi süüdlast.

Ta otsib lahendust ja õppetunde. “Mis me sellest õpime?” on palju võimsam küsimus kui “Kelle süü see on?”

Toetamine tähendab ka ressursside tagamist. Kas inimesel on kõik vajalik edu saavutamiseks? Tööriistad, väljaõpe, juurdepääs infole? Sinu roll on eemaldada takistused, mitte olla ise üks neist.

Juhi energia vabanemine: kuidas uus mudel säästab sinu aega ja närve

“Ma ei jõua enam,” on lause, mida kuulen juhtidelt pidevalt. Loomulikult ei jõua, kui sa proovid olla kõikjal ja kontrollida kõike.

Selgita-usalda-toeta mudel vabastab su ajast vähemalt 50%. Miks?

Sest sa ei pea enam:

Selle asemel saad sa:

Üks Tallinna jaekaubanduse piirkonnajuht jagas oma kogemust: “Kui ma lõpetasin poodide igapäevase kontrollimise ja hakkasin usaldama oma kaupluse juhatajaid, avastasin äkki, et mul on aega mõelda. Esimest korda viie aasta jooksul sain ma tegeleda strateegiaga, mitte tulekahju kustutamisega.”

See pole ainult aja kokkuhoid. See on ka vaimse tervise küsimus. Pidev kontrollimine on ju kurnav. See loob stressi mitte ainult töötajatele, vaid ka sulle endale. Uus mudel vähendab aga nii pinget kui ka loob positiivsema tööõhkkonna.

Praktiline tegevuskava: kuidas homme alustada

Muutus ei pea olema suur ja äkitselt. Alusta väikeselt:

Esimene nädal: Selgitamise harjutamine

Vali üks projekt või ülesanne. Kirjuta üles kõik ootused. Jaga töötajaga. Küsi, kas kõik on selge. Kui tuleb täiendavaid küsimusi, lisa need dokumenti. Sa oled loonud oma esimese selge briifi.

Teine nädal: Usaldamise test

Anna see projekt ära ilma vahepealse kontrollita. Lepi kokku ainult lõpptähtaeg ja üks vahekontroll. Ära nõua igapäevaseid update’e. Lihtsalt usalda.

Kolmas nädal: Toetamise praktika

Tee iga töötajaga 15-minutiline kohtumine. Küsi ainult: “Kuidas saan sind toetada?” Kuula vastust. Ära paku lahendusi, kui neid ei küsita. Lihtsalt ole olemas.

Neljas nädal: Tulemuste hindamine

Vaata tagasi. Mis muutus? Kus on olukord paranenud? Mis oli raske?

Jaga õpitut meeskonnaga. Tähistage edusamme, õppige vigadest.

Kokkuvõtteks

“Usalda, aga kontrolli” töötas kunagi hästi. See oli oma ajastu “laps”.

Tänapäeval vajavad juhid ja töötajad aga midagi paremat. “Selgita, usalda ja toeta” pole lihtsalt uus mantra – see on praktiline mudel, mis töötab. See vabastab sinu aega, kasvatab meeskonna võimekust ja loob keskkonna, kus inimesed tahavad anda endast parima.

Muutus algab sinust. Mitte homme, mitte järgmisel nädalal. Täna. Vali üks väike asi, mille puhul saad harjutada selgitamist, usaldamist ja toetamist.

See ei pea olema perfektne. Sa pead lihtsalt alustama. Sest iga päev, mil sa jätkad vana mudeli järgi, on päev, mil su meeskond ei saa täiel määral õitseda. Ja see on kahju meile kõigile.

Küsimused mõtisklemiseks juhile

  1. Milliseid ülesandeid sa praegu kontrollid, mis võiksid tegelikult olla täielikult delegeeritud koos selgete ootustega?
  2. Kui palju su tööajast kulub kontrollimisele ja järelevalvele? Mida sa saaksid selle ajaga hoopis ette võtta?
  3. Millised on sinu hirmud seoses kontrolli vähendamisega? Kas need hirmud põhinevad reaalsetel kogemustel või lihtsalt eeldustel?


Kaido Pajumaa, juhtide ja meeskondade koolitaja

www.motivaator.ee